Saturday, May 28, 2011

❤ Kenapa Orang Islam Sembah Bangunan Kain Hitam?

Assalamualaikum :)


A : "Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"
B : "Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"
A : "Baitullah tu apa?"
B : "Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"
A : "Allah ada dalam tu?"
B : "Tak.."
A : "Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"
B : "Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."
A : "Kamu sembah apa?"
B : "Saya sembah Allah swt"
A : "Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"
B : "Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."
A : "Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."
B : "Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"
A : "Pernah.. selalu.."
B : "Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"
A : "Tengok perlawanan bola la.."
B : "Di mana?"
A : "Dalam tv la.."
B : "Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."
A : "Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."
B : "Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."
A : "So..?"
B : "Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"
A : "Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."
B : "Peliknya.."
A : "Sebab apa pulak pelik?"
B : "Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."
A : "Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."
B : "Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"
A : "Ya.. tak pelik.."
B : "Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."
A : "Erk.. kau betul.."

Just sharing with you guys out there :) Credits to Khalilah Sapawi.

3 comments:

e r a a r u s b e r r y said...

betol2x . nak share kat facebook boleeyy ?

Bibiy Ferhanah said...

@e r a a r u s b e r r y : Bole2. Takda masalah. Hihi :)

Syafrina Utopia said...

saya sukeeee