Sunday, February 5, 2012

kami dan Salam Maulidur Rasul ❤

salam ceria buat semua. HAHA.

hari ne Maulidur Rasul :) yayyy~ dan cuti diteruskan sehingga hari isnin sahaja. hohoho~ satu hari ja. nda pa la kan ? yang penting cuti. bhahaha~ xD kalau bab² cuti ne, si bibiy la nombor satu :pp so yea,

SALAM MAULUD NABI 1433H


 Nabi Muhammad S.A.W  adalah pesuruh Allah S.W.T yang membawa rahmat untuk seluruh alam.Baginda merupakan pesuruh Allah yang terakhir bagi umat islam yang merupakan pelengkap ajaran Islam. Nabi Muhammad adalah contoh yang terbaik untuk umat islam yang teragung.

7 sunnah Nabi yang perlu dijaga dan diamalkan setiap hari

1.Tahajjud,kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
2.membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.
3.Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
4.Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
5.Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.
6.Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".
7.Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

credit to : Rakan Masjid

okay~ salam Maulidur Rasul people !! :) kita lanjutkan cerita, minggu lepas kelas saya buat kerja bengkel. memang menyeksakan. hahaha~ 5 jam buat semua tu. 5 jam okay ? i repeat, 5 jam. kamu ada ? tiada kan ? hahahaha~ ngam² lagi awal pagi tu tiada breakfast. ya Allah, macam mau pengsan ja masa tu. tapi nasib baik la juga antibodi saya ne ada kuat sikit. wkwkwkwkw~ :pp so kami mula ukur mengukur ne jam 8 AM if i'm not mistaken. pagi okay ? then habis jam 1 PM. hahhhh~ cuaca pun panas terik doh X___X

tapi syukur alhamdulillah la. kerja kami siap juga. hihihi~ :p

 this is my group. saya tiada sebab saya tengah snap gambar ne xD

 hahhhh~ FYI, yang dua lelaki tepi tu bukan group saya okay. dorang group lain tapi tiba² masuk mau bergambar :D :D

 Mary Jane && Bibiy Ferhanah :D :D

 alat ne la kami guna untuk ukur mengukur. hewhewhew~ :B

 cik dyan :pp

we both ! :)

so itu la antara gambar yang diambil. muehehe :p ouh ya, last pictureeee :D


saya ternampak di shoutbox. tapi dia nda letakkan link. but, i know who you are. if you're reading this, mesti kau senyum² tu sekarangkan. bhahahaha~ :D


okay. panjang berjela² sudah entry ne. hohoho~ so i'll stop here :) salam maulidur rasul once again

assalamualaikum :))

1 comment:

Unknown said...

salam maulidur rasul :)